Middenmotor

Middenmotor

Bij een middenmotor zit de motor bij de trapas. Voor de gewichtsverdeling is dat gunstig. Over het algemeen is de E-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar de middenmotor is vooral een goede keuze omdat hij niet de nadelen van de voorwielmotor en de achterwielmotor heeft. Nadelen van de voorwielmotor: Fiets stuurt zwaarder, en je hebt een groter sliprisico. Nadeel achterwielmotor: er past geen naafversnelling op, dus ben je aangewezen op een derailleurversnelling. Een middenmotor is bovendien minder storingsgevoelig. Bij een voorwielmotor heb je een aparte rotatiesensor nodig bij de trapas. Zo’n sensor meet of de pedalen draaien. Vervolgens berekent de computer hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Bij de middenmotor is die sensor ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel. Marktleider Bosch stelt dat de vernieuwde middenmotor efficiënter en dus zuiniger is. En dat zou tot een grotere actieradius moeten leiden. Bosch heeft dat gedaan door een stelsel van tandwielen in te bouwen. Wat de fietser een fijn traptempo vindt, is voor een elektromotor een veel te laag toerental om efficiënt te kunnen werken. Een stelsel van tandwielen zorgt ervoor dat het traptempo wat dichter bij het ideale toerental van de motor komt. Het enige wat je van deze aanpassing ziet, is een opvallend klein voorblad.